Handleiding Import & Kentekenregistratie Frankrijk
Update Malus
Helaas is het voor oude auto's nauwelijks meer lonend om die in Frankrijk te importeren.
In Frankrijk hoef je geen wegenbelasting te betalen. Als een auto van eigenaar veranderd, dan moet je hem opnieuw op kenteken zetten. Daar betaal je een bedrag voor afhankelijk van het fiscale vermogen van de auto.
Sinds 2018 komt daar een malus bij, afhankelijk van de CO2 uitstoot.
Zoek hier je CO2 uitstoot op, en dan zie je rechts het bedrag wat je aan malus moet betalen bij de registratie van een kenteken. De bedoeling van de Franse regering is om oude vervuilende auto's sneller van de weg te halen.
Het geldt niet voor gehandicapten vervoer en voor grote gezinnen. Zie meer informatie van de overheid hier: https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F19911
aux d'émission de Co2 par kilomètre | Montant |
---|---|
Inférieur ou égal à 116 grammes (g) | 0 € |
117 g | 35 € |
118 g | 40 € |
119 g | 45 € |
120 g | 50 € |
121 g | 55 € |
122 g | 60 € |
123 g | 65 € |
124 g | 70 € |
125 g | 75 € |
126 g | 80 € |
127 g | 85 € |
128 g | 90 € |
129 g | 113 € |
130 g | 140 € |
131 g | 173 € |
132 g | 210 € |
133 g | 253 € |
134 g | 300 € |
135 g | 353 € |
136 g | 410 € |
137 g | 473 € |
138 g | 540 € |
139 g | 613 € |
140 g | 690 € |
141 g | 773 € |
142 g | 860 € |
143 g | 953 € |
144 g | 1 050 € |
145 g | 1 101 € |
146 g | 1 153 € |
147 g | 1 260 € |
148 g | 1 373 € |
149 g | 1 490 € |
150 g | 1 613 € |
151 g | 1 740 € |
152 g | 1 873 € |
153 g | 2 010 € |
154 g | 2 153 € |
155 g | 2 300 € |
156 g | 2 453 € |
157 g | 2 610 € |
158 g | 2 773 € |
159 g | 2 940 € |
160 g | 3 113 € |
161 g | 3 290 € |
162 g | 3 473 € |
163 g | 3 660 € |
164 g | 3 756 € |
165 g | 3 853 € |
166 g | 4 050 € |
167 g | 4 253 € |
168 g | 4 460 € |
169 g | 4 673 € |
170 g | 4 890 € |
171 g | 5 113 € |
172 g | 5 340 € |
173 g | 5 573 € |
174 g | 5 810 € |
175 g | 6 053 € |
176 g | 6 300 € |
177 g | 6 553 € |
178 g | 6 810 € |
179 g | 7 073 € |
180 g | 7 340 € |
181 g | 7 613 € |
182 g | 7 890 € |
183 g | 8 173 € |
184 g | 8 460 € |
185 g | 8 753 € |
186 g | 9 050 € |
187 g | 9 353 € |
188 g | 9 660 € |
189 g | 9 973 € |
190 g | 10 290 € |
191 g et plus | 10 500 € |
Handleiding import
Wat heb je nodig om je auto te importeren in Frankrijk en een "carte grise" (Frans kenteken) te krijgen, voor een auto bij je tweede huis. Het voordeel: je hoeft geen Nederlandse wegenbelasting te betalen. (En ook geen Franse, want ze hebben in plaats daarvan de tol inkomsten).
Hieronder de stappen om een auto te kopen in Duitsland en de te importeren in Frankrijk. Het zal ongeveer hetzelfde werken voor aanschaf in andere landen. Laat even weten of het voor je werkt of dat je andere ervaringen hebt! Stuur een mail naar pieter@petitbarzun.nl
Aanschaf in Duitsland:
1) zorg dat je een koopcontract hebt, liefst met stempels van de dealer (bij naam en bij ondertekening). Met specificatie van BTW. Bij aanschaf van een particulier hoeft er geen BTW en stempels, maar wel het bedrag en de naam en handtekening van de verkoper.
2) Internationaal kentekenbewijs, plus de originele twee delen van het kentekenbewijs, omdat dit het bewijs van afstand is van de oorspronkelijke eigenaar.
3) Vraag de dealer om een EU Certificate of Conformity. Dit krijgt de dealer van de importeur. Bij een handelaar of particulier moet je hier zelf omvragen bij de Importeur. In mijn geval moest ik mijn gegevens, en een kopie van het kentekenbewijs (Fahrzeugbrief) faxen naar Mitsubishi, en daarna kreeg ik het binnen een week in huis.
Import en Kentekenregistratie Frankrijk (Immatriculation)
4) Bij een auto van ouder dan 4 jaar moet je een APK keuring (Contrôle Technique) laten doen. Dit kan bij legio keuringstations voor ca €50 en duurt een half uur. Laat je niet sturen naar de D.R.I.R.E. (Franse RDW), die keuring is niet nodig als je een Certificate of Conformity hebt. De auto hoeft niet te worden goedgekeurd. Bij afkeuring heb je 2 maanden de tijd om de reparaties uit te voeren en voor een herkeuring te gaan. Je kan wel meteen het kenteken aanvragen. Neem je papieren en het Certifcate of Conformity mee, die gegevens worden overgenomen op het keuringsbewijs. Verder vraagt het station om de puissance fiscal. Je kan dit vinden door een online verzekeringsofferte voor je auto op te vragen.
5) Haal een Certificat Fiscal of Quitus Fiscal, bij het Hôtel des Impôts. Dit is een verklaring dat geen invoerrechten en BTW meer verschuldigd zijn. Het adres van het Impôts staat op je taxe foncière en je taxe d\'habitation. Neem het kentekenbewijs (alle delen) en het koopcontract mee. Ik heb ook een copie van een recent taxe d\'habitation laten zien, maar ik weet niet of dat noodzakelijk was.
6) Nu kan je naar de prefecture. Mijn ervaring was dat het beter is om niet naar een sous-prefecture te gaan, maar nu zal het wel overal werken. Daar heb je het volgende nodig:
- Kentekenbewijs (alle delen)
- Rijbewijs of paspoort. Rijbewijs is voldoende, maar ze willen weten waar je bent geboren, dus paspoort is handiger.
- Een bewijs dat je een huis in Frankrijk hebt. Dit kan door een rekening van een (voormalig) Frans staatsbedrijf, zoals EDF, France Telecom, of door je taxe foncière of habitation. De rekening mag niet ouder zijn dan 3 maanden, bij de taxe gaat het om de laatste. Het mag ook een huurkwitantie zijn.
- Cheque of pin pas voor de betaling
- Bewijs van de Contrôle Technique
- Formulier voor de aanvraag van de kentekenregistratie (hier downloaden)
- Bewijs van afstand van de vorige eigenaar (de factuur met stempels) of beter nog dit formulier.
- Certificat Fiscal -Voor voertuigen uit de EU is hiervoor een quitus fiscal nodig.
- Certificate of Conformity / Justificatif de conformité of Verklaring Typegoedkeuringsgegevens
Na betaling afhankelijk van de puissance fiscal krijg je de carte grise. Nu kan je naar een garage of auto-onderdelen zaak en de kentekenplaten kopen en monteren.
De vereiste documenten kan je ook vinden op de site van de Franse overheid. Download de \"Notice\" hier.
Let op: als je een auto op Frans kenteken zet, moet je er niet mee naar Nederland rijden, zolang je Nederlands ingezetene bent. De tweede keer dat je betrapt wordt krijg je een forse boete en naheffing BVB. Je kan wel een ontheffing aanvragen bij de belasting als je de auto gebruikt voor je eigen zaak in Frankrijk.
Tip: je kan nu ook 1x per jaar een ontheffing krijgen om 2 weken in Nederland te rijden zonder BPM te betalen. Je doet dat door hier je kenteken op te geven.
Hallo,
Misschien kunt u mij helpen evt.tegen vergoeding / wij hebben een takelwagen welke wij verkocht hebben naar Frankrijk, deze is in het bezit van een CVO/Bfab kaart. nu zegt de klant dat deze niet wordt toegelaten in Frankrijk, kunt u mij hiermee eventueel helpen ?
met vriendelijke groet, Wil Stienen
Hallo,
Misschien kunt u mij helpen, ik zou graag een auto kopen in Duitsland en in Frankrijk op kenteken willen zetten! Heeft dit nog voordelen deze tijd? De leeftijd zou rond de 2015-2019 zijn van de auto.
Nu heb ik een andere vraag! Als ik hem in Duitsland koop en in Frankrijk wil laten registreren, hoe kan ik dan van de dag dat ik hem koop hem gebruiken en op de weg ermee rijden? Hoe zit het met kenteken platen? Verzekering? En de bovenstaande tekst moet ik dat in Frankrijk doen of al in Duitsland?
Dank u wel.
Groeten
Maaike
Hallo Wil
De hier beschreven procedure is alleen van toepassing op autos met een Europese typegoedkeuring. Zonder zo’n goedkeuring moet de auto of takelwagen voor toelating worden gekeurd, maar daar heb ik geen verstand van.
Succes, Pieter
Hoi, hoop dat je me kunt helpen. Ik heb een auto staan in frankrijk. En die wil ik exporteren. Waar en hoe vraag ik een export kenteken aan zodat ik er mee kan rijden naar de douane?
Beste Jan,
Je hebt geen export kenteken nodig als hij al op kenteken staat.
Pieter
Tot januari 2016 ben ik Nederlands ingezetene (particulier en gepensioneerd) geweest. Daarna ben ik geemigreerd naar Suriname. In Nederland had ik voor mijn emigratie reeds een auto met voor de autoverzekering : 48 jaren vrij van schade gereden. Nu pas blijkt dat mijn Nederlandse autoverzekering automatisch is gestopt toen ik emigreerde. Heb mijn 10 jaar oude en recent APK gekeurde Polo nog steeds in de Nederlandse wegenbelasting. Maar dus niet meer in de wa verzekering. In Frankrijk heb ik een tweede huis. Nu wil ik als particulier (nog steeds woonachtig in Suriname) mijn Nederlandse auto op een Frans kenteken zetten en een Franse WA-autoverzekering hiervoor afsluiten omdat mijn tweede huis in Zuid-Frankrijk staat. Maar ook mijn Nedelandse echtgenoot(particulier en gepensioneerd) heeft nog een auto in Nederland op Nederlands kenteken APK gekeurd en is ook niet meer verzekerd in Nederland, vanwege dezelfde oorzaak als die van mij. Wat moeten wij stapsgewijs doen om onze beide auto’s van Nederlands kenteken af te krijgen en op Frans kenteken te krijgen en op een Franse wa autoverzekering te krijgen met dezelfde no clauim korting als in Nederland? Wie zou dat punt voor punt voor ons kunnen aangeven?
Beste Diana,
allereerst moet je de auto op een tijdelijke WA verzekering zetten. Zonder WA verzekering mag je hem niet verplaatsen, en kan je hem ook niet in Frankrijk op kenteken zetten.
Daarna vraag je bij je Nederlandse dealer een Europse Typegoedkeuringsbewijs aan.
Ja kan dan naar Frankrijk met de auto en de bovenstaande stappen volgen. Je hebt in Frankrijk een lokale APK nodig, de eisen zijn anders. Maar dat gaat vrij simpel, je ziet overal van de keuringsstations.
Ik weet niet of je in Frankrijk je no-claim korting kan terugkrijgen, maar met een verklaring van je verzekering kan je het proberen. Maar het is al moeilijk genoeg een verzekering te vinden, want de meeste willen alleen standaard gevallen. Gelukkig is de Franse verzekering niet zo duur.
Hallo Pieter,
Als ik een auto in duitsland koop en wil importeren naar Frankrijk moet ik bij de douane in frankrijk bpm betalen? Wat zijn de totaal kosten die hieraan verbonden zijn
Hallo Yassin,
nee BPM hoef je alleen te betalen als je hem naar Nederland neemt. In Frankrijk kennen ze dat niet. Je hoeft in Frankrijk ook niet naar de douane, dat is het handige van de EU. Je hoeft alleen de auto op Kenteken te zetten, volgens deze handleiding. Sommige details zijn misschien veranderd, omdat het al een tijdje geleden geschreven is. De Fransen zijn er ook wat meer aan gewend nu, dus het gaat wat makkelijker.
Hallo Pieter,
Er is veel informatie beschikbaar, hoe een gebruikte auto te importeren vanuit Duitsland naar Frankrijk. Ik heb echter een nieuwe camper gekocht in Duitsland die ik wil importeren in Frankrijk. We hebben al 15 jaar een tweede woning in Frankrijk maar wonen officieel in Nederland. De wens is om de camper op het adres in Frankrijk te registreren en dus met Frans kenteken te gaan rijden. Ik weet dat je dan niet in Nederland mag rijden. Dat is voor ons geen probleem.
De Duitse dealer geeft aan dat ik als Hollander de camper alleen in Nederland kan importeren omdat dit “den ERSTwohnsitz” (hoofdverblijf) is. Ik betaal in Duitsland geen btw. Dit moet ik in het land betalen waar de camper wordt ingevoerd. Mijn vraag is of ik een nieuwe camper in Frankrijk kan invoeren en op mijn vakantieadres kan registreren, waar ik toch wel veel verblijf. Alvast hartelijke dank.
Hoi Hans,
hopelijk niet te laat. Van importeren is in de EU geen sprake. Als je in Duitsland geen BTW betaald, moet je dat in het land doen waar je hem registreert. Volgens mij is het onzin dat dat in Nederland zou moeten.
Ik heb van campers geen idee wat je moet doen om een typegoedkeuring te krijgen. Als je naar de prefecture gaat in een wat grotere plaats, kunnen ze je precies vertellen wat je moet doen. Bij het Hotel des Impot van de regio kan je de BTW betalen. Ze willen dan wel weten of je echt een huis in Frankrijk hebt. Neem je EDF rekening mee, en een Tax Foncieres biljet.
Succes
Pieter
Dag Pieter,
Het is inmiddels de 3e auto die ik op Frans kenteken laat zetten. Elke keer kijk ik even op jouw handleiding. Heel veel dank hiervoor. Geniet van het mooi leven in Frankrijk.
Met vriendelijke groet Léon van Rijn-40660 Messanges
Dank je! Veel plezier daar in Messanges
Beste Pieter, allereerst wat wonen jullie daar mooi. zelf hebben wij ook niet te klagen,
wonen en campagne met zicht op de Pyreneen en ook veel zon ( Belloc 09600 ca 13km
ten zuiden van Mirepoix). een vraag als het mag, kan het zijn dat de import van relatief
oude diesel auto’s nu wordt ontmoedigd in Frankrijk? ik heb het plan opgevat mijn Opel
Omega diesel van 2004 naar Frankrijk uit te voeren en dus op frans kenteken over te
schrijven. een nederlandse kennis die hier al 20jr permanent woont heeft mij gewaarschuwd
en gezegd dat ik duizenden euro’s impot/taxe zou moeten afdragen. kan dat kloppen js mijn
vraag?
ik ben zeer benieuwd naar jouw reaktie en wil je bij voorbaat daarvoor bedanken,
met vriendelijke groet,
Frans Baan
Je hoeft nooit invoerbelasting te betalen, maar wel een belasting op de kentekenregistratie. Daar zit een bonus-malus op, net als bij de BPM in Nederland. Alleen geldt dit bij zowel nieuwe auto’s als oude. Die kan flink oplopen, afhankelijk van de CO2 uitstoot. Bij een zuinige auto van minder dan 117 gram CO2 per Km is die 0, maar bij een auto met meer dan 185 gr Co2/km is dat € 10.500. Ik vermoed dat die Omega daar boven zit, dus dat gaat dan wel heel veel kosten.
Het maakt trouwens niet uit of je een Nederlandse auto op kenteken zet, of een uit Frankrijk.
Hier is een tabelletje waar je de bedragen op kan vinden: https://droit-finances.commentcamarche.com/faq/20269-malus-automobile-taxe-co2-2018-2019
petit barzun, wij wachten nu al ruim 7 maanden op een kenteken,
nu moet de auto weer gekeurd worden , terwijl de aanvraag allang gedaan is alle formulieren zijn aanwezig
we hebben inmiddels geen kenteken platen meer van de auto, moets ik inleveren bij rdw
wat bkunnen we nu nog doen???
Beste Rene,
ik kan je situatie niet precies inschatten. Heb je een EU toelatingsbewijs? Dan hoeft de auto niet gekeurd te worden. Je kan naar een grotere stad gaan met al je papieren en het daar proberen.
Beste Pieter, wij willen onze auto over laten zetten op Frans kenteken omdat wij een tweede huis daar hebben. Nu lezen we dat we een aankoop bewijs moeten hebben, deze zijn we kwijt. We hebben de auto 10jr geleden van een particulier in België gekocht en hem toen in Nederland ingevoerd. Welke stappen moeten we ondernemen? Zou je ons op weg kunnen helpen?
Beste Carola,
Ze vragen bewijs dat de auto van jou is. Wellicht kan dat ook met het verzekeringsbewijs, vooral als je nog wat oude kan vinden, zodat je kan laten zien dat hij al lang van jullie is.
Maar kijk even opnieuw op de site. Ik heb een update gemaakt voor de nieuwe malus, waardoor het waarschijnlijk niet meer interessant is om je auto mee te nemen.
kan iemand mij vertellen hoe een Frans kenteken van een naar AF gehaald moet worden?
Hallo,. Ik kan een auto in Frankrijk kopen en wil deze bij mijn tweede huis daar zetten. Er zit dus een kenteken op. Hoe en waar kan ik een verzekering regelen. Ik zag wel dat ik de nodige papieren als eigendomsbewijs woning etc moet overleggen. Maar kan ik als ik Afrika naar Frankrijk daar ter plaatse ergens snel een verzekering regelen of kost dat weken tijd. Dank voor je antwoord. PS. De auto is ook goed gekeurd qua techniek.
Ewoud
Je kan via internet een verzekering regelen. Bij een buitenlandse auto is dat soms iets lastiger (hangt van de verzekering af), maar als je een Franse auto koopt moet dat geen probleem zijn.
Beste Pieter,
Als ik op de bovenstaande tabel moet voortgaan zou ik voor mijn Citroën C8 2.0HDI met een uitstoot van 188 gr meer dan 10.000 euro malus betalen. Klopt dit wel ?
De tabel is van de Franse overheid, zie hier: https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F19911
Ik heb de tabel aangepast aan de stand van 2019. Op die link kan je een simulator vinden waarin je de gegevens van je kenteken-bewijs kan overnemen.
Beste Pieter, Als ik de informatie op de site waar je naar verwijst goed begrijp wordt de CO2-malus bij occasions gekocht in het buitenland berekend wordt op basis van de schaal die in Frankrijk gold in het jaar van de eerste registratie van het voertuig in het buitenland. Als dat juist is dan is de genoemde tabel dus niet van toepassing op oudere auto’s. Als ik de gegevens van mijn 20 jaar oude Peugeot 306 cabrio (nu nog op Nederlands kenteken) invul in de rekenhulp op de site, is de uitkomst dat de kosten van een Frans kenteken slechts € 160 zijn. Er is geen CO2-malus en dat lijkt logisch nu die 20 jaar geleden in Frankrijk niet bestond. Zie ik iets over het hoofd?
Beste Gijs,
Ik denk dat je jezelf rijk rekent. Maar het beste kan je het bij de Franse RDW navragen. De tabel is juist bedoeld voor oude auto’s. In de eerste kentekenregistratie wordt de typegoedkeuring vastgelegd, en daar staat het CO2 gehalte, vandaar dat ze vragen dat te gebruiken. Bij jouw auto bestond toen nog geen CO2 meting. Ik weet niet precies wat ze dan rekenen, je zou het kunnen navragen, maar het lijkt mij dat ze dan gewoon de onderkant van de schaal rekenen, dus €10.500 bovenop die €160 euro.
Als je de tekst letterlijk vertaald wordt er onder de auto s die onder deze wet vallen bedoeld
“La taxe additionnelle, appelée appelée taxe CO₂, s’applique aux véhicules particulièrement polluants suivants :
Véhicule particulier
Véhicule à usages multiples, destiné au transport de voyageurs et de leurs bagages ou de leurs biens
Elle concerne les véhicules mis en service depuis le 1er juin 2004, achetés ou loués (avec option d’achat ou pour une durée d’au moins 2 ans) d’occasion en France.”
Dat wil zeggen is niet van toepassing op auto’s van voor 2004.
Beste Pieter,
Wij trachten onze 20 jaar oude nederlandse MX5 op frans kenteken te zetten en men vraagt nu om een aankoopbewijs. We kochten de auto 15jaar geleden via een particulier en van een factuur is dus geen sprake. Nou lees ik dat de BPM op het kentekenregistratie als bewijs zou moeten volstaan. Heb jij hier enig kennis van?
mvgr,
Rick & Flori